Dit is de aankondiging van het college dat voorjaar 1997 zoveel ophef veroorzaakte.
MADONNA
de muziek en het fenomeen
Aan de Universiteit van Amsterdam werd van april tot juni '97
de cursus "Madonna: de muziek en het fenomeen" gegeven.
In deze cursus stonden de relaties tussen de muzikale en de
buitenmuzikale aspecten van het werk van Madonna centraal.
Enerzijds werd Madonna's muziek geanalyseerd; deels op grond
van bestaande analyses, zoals van Susan McClary, en deels naar
eigen inzichten. Anderzijds bestudeerden we de receptie van
Madonna en haar songteksten en videoclips door publiek en
critici, zoals in The Madonna Connection: Representational
Politics, Subcultural Identities, and Cultural Theory (1993),
ed. Cathy Schwichtenberg. Hierbij kwam met name Madonna's
positie ten aanzien van feminisme, (homo/hetero)seksualiteit,
rassenvraagstukken en postmodernisme aan de orde. De meeste
critici schenken slechts weinig aandacht aan Madonna's muziek.
Op wat voor manieren kan Madonna's muziek zinvol worden
geanalyseerd, en wat kan daarmee worden toegevoegd aan de bestaande
culturele en visuele analyses? Tijdens de cursus werd een
substantiële hoeveelheid audio- en video-opnamen van Madonna
beluisterd en bekeken.
Docenten: Hannah Bosma, Mark van den Berg en Patricia Pisters.
De cursus vond plaats op maandagen, te beginnen 7
april 1997, van 13-17 uur in zaal 104, P.C. Hoofthuis,
Spuistraat 134, Amsterdam. Voor studenten gold de cursus als
keuzevak t.w.v. 280 uur; niet-studenten konden deelnemen voor
f. 400.
Een verslag van een student is te vinden op http://www.geocities.com/SunsetStrip/Studio/8856/mcourse.htm.